دونالد ترامپ بواسطه قرار دادن همیشگی منافع مردمش در اولویت نخست یک سیاستمدار
قابل احترام است. در واقع او سیاست مداری است که هر سیاست مداری در جهان می
بایست باشد. او بهترین رئیس جمهور ممکن برای مردم آمریکا و بدترین رئیس جمهور
ممکن برای مردم دیگر کشورهای جهان است. در واقع خوشا به سعادت ملتی که رهبری
بمانند او دارد، و البته وای به حال ملتی که در اولویت نخست سیاستمداران خود
قرار ندارد.
این البته در حالی است که در دنیای امروز نمی توان منافع ملی را جدای منافع
دیگر ملت ها تعرف کرد و این بزرگترین نقص «میهن پرستان بازاری» از نوع دونالد
ترامپ است که می تواند عشق به وطن آن ها را در نهایت تبدیل به یک «دوستی خاله
خرسه»، منزوی شدن جهانی و متعاقب آن فاجعه برای کشوری کند که ادعا می کنند به
آن عشق می ورزند.
جو بایدن رئیس جمهوری که به پایان کار خود رسیده است در پیام خداحافظی خود برای
دولت آتی دونالد ترامپ آرزوی موفقیت کرد.
وی اما در همین پیام به نکته مهمی نیز اشاره کرد و در مورد تمرکز خطرناک قدرت
در دستان تعداد معدودی ابر ثروتمند به مردم آمریکا هشدار داد. جو بایدن گفت که
«امروز یک الیگارشی تازه از ابر ثروتمندان با قدرت و نفوذ فوقالعاده در حال
شکلگیری در آمریکاست که واقعا کل دمکراسی ما، حقوق اولیه و آزادیهای ما را
تهدید میکند.»
این اظهارات جو بایدن اشارهای آشکار به دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا
و دار و دسته و متحدین اوست که از ثروتمندترین مردان جهان تشکیل شده اند.
جو بایدن که نزدیک به نیم قرن در عالم سیاست بوده است، با انتقاد شدید از
عملکرد شرکتهای مالک شبکههای اجتماعی گفت: «آمریکاییها در بهمنی از اطلاعات
نادرست مدفون شدهاند و این، سوء استفاده از قدرت را امکانپذیر میکند». وی
اضافه کرد که «نهادها
و موسسات آمریکایی از جمله رسانههای آزاد، آزمونی سخت را میگذرانند و در حال
خرد شدن هستند».
بدون هیچ شکی سیاست های رهبر کشوری که قدرتمندترین نیروی نظامی و سنگین ترین
وزنه اقتصادی کره خاکی بشمار می رود بر روی مردم همه کشورهای جهان تاثیرگذار
خواهد بود. هم کشورهای دارای سیاستمداران آگاه، صادق و حافظ منافع مردم کشورشان
و هم البته کشورهای دارای سیاستمداران ابله، دزد و البته بی اعتنا به منافع
مردم کشورشان.
اما پرسش میلیون دلاری برای ایرانیان بدون شک این است که چهار سال ریاست جمهوری
دونالد ترامپ چه پیامدهایی برای ایرانیان و مردم ایران به همراه خواهد داشت؟ در
ادامه نگاهی به گوی بلورینی که وجود ندارد می اندازیم!
اکثر مفسرین سیاسی بر روی این نکته اتفاق نظر دارند که ایران و مردم ایران، در
کنار همه دیکر کشورهای جهان و مردم آن، برای دونالد ترامپ ارزش
چندانی ندارد.
نگاهی به رفتار دونالد ترامپ با کشور دانمارک به عنوان یکی از دیرینه
ترین متحدین آمریکا که بدون استثناء در همه اقدامات نظامی آمریکا در گوشه و
کنار جهان با اعزام سرباز مشارکت داشته است گویای این حقیقت است. بیانات
دونالد ترامپ در رابطه با یک کشور دوست مبنی بر این که وی حتی استفاده از اقدام نظامی برای در اختیار
گرفتن مالکیت جزیره گرینلند، که بخشی خودمختار از خاک دانمارک بشمار می رود،
را رد نمی کند، تکلیف دونالد ترامپ با ایران به عنوان کشوری که فریادهای «مرگ
بر آمریکا» از آن را در خلال همه دوران زندگی بزرگسالی خود شنیده است، و سرویس
هاس اطلاعاتی کشورش آن را سهیم در چند طرح ترور علیه او قلمداد کرده اند، بخوبی
روشن می سازد.
دونالد ترامپ یک سیاستمدار «استاندارد» نیست و در نتیجه نمی توان از وی انتظار
سیاستی «استاندارد» داشت. او بدون هیچ شکی قادر نخواهد بود در صورت پرسش پنج
شهر بزرگ ایران را نام ببرد. دونالد ترامپ با شخصیت هایی مانند عمر خیام، رازی و
کورش کاملا بیگانه است و به ظن قوی شاید حتی نام این افراد به گوشش نخورده است.
او حتی نمی تواند نام دو نویسنده ایرانی را ببرد.
به طنر یا جد گفته شده است افرادی که آشنایی خوبی با زبان انگلیسی ندارند بیان
می دارند که به طور عجیبی صحبت های دونالد ترامپ به زبان انگلیسی را می فهمند
در حالی که از صحبت های دیگر سیاستمداران آمریکایی چیزی دستگیرشان نمی شود! این
اما عجیب نیست. دامنه واژه ها در ادبیات دونالد ترامپ در سطح یک سیاستمدار سنگین
وزین کلاسیک مانند مثلا چرچیل یا ریچادر نیکسون وسیع نیست. برای ترامپ فلان سیاستمدار
یا کشور به صورتی ساده یا «خیلی بد» است یا «خیلی خوب»، که همه براحتی آن
را می فهمند. ولی اگر آشنایی خوبی با زبان انگلیس نداشته باشیم شاید از نیم ساعت سخنرانی چرچیل
به زبان انگلیسی چیز زیادی دستگیرمان نشود!
اما، از آنجایی که «عدو» در بسیاری موارد «سبب خیر» شده است پیامدهای سیاست
«اول آمریکآ و «آمریکا را دوباره با عظمت کن» و نامتعارف دونالد ترامپ نیز می تواند، به صورت غیر مستقیم و
حتی شاید بدون خواست خود ترامپ، برای مردم ایران نیز سبب خیر شود و راه رسیدن
به دمکراسی برای مردم این کشور را هموار سازد.
ایرانیان همواره تجربه خوش آیندتری از روسای جمهور جمهوری خواه در مقایسه با
روسای جمهور دمکرات داشته اند. تجربه های جیمی کارتر، باراک اوباما و
حتی جو بایدن بخوبی گویای این حقیقت است. ایرانیان از یاد نبرده اند که این
ریچادر نیکسون رئیس جمهوری پیشین جمهوری خواه بود که در کنار انور سادات فقید،
با شرکت در صف نخست مراسم تشییع جنازه محمد رضا شاه در قاهره نشان داد که همه
چیز را نباید قربانی سیاست کرد و یک دوست همیشه یک دوست است، حتی زمانی که
آواره است، قدرتی ندارد و منافعی از او حاصل نمی شود. به این ترتیب شاید بتوان
حتی تا همین اندازه که یک رئیس جمهور جمهوری خواه وارد کاخ سفید می شود تا
اندازه ای خوشبین تر بود.
دونالد ترامپ بخوبی می داند که سواد سیاسی ندارد اما در معامله یک اعجوبه است.
مانند بسیاری از «حاجی بازارای»های ایران که نه تحصیلاتی دارند و نه حتی در
عمرشان یک کتاب غیر دینی خوانده اند، اما استعداد غریبی در مال اندوزی
دارند و متعاقب آن هزاران برابر بیش از اندیشمندان کشور خود دارای ثروت هستند.
افرادی که دونالد ترامپ را برای مدتی طولانی دنبال کرده اند و با شخصیت و رفتار
او آشنایی دارند بخوبی می دانند که او همواره مایل است خطوط
اصلی اراده و خواسته های خود را ترسیم کند و سپس آن را برای اجرا به زیردستان خود
دیکته کند.
دوناد ترامپ افرادی را برای انجام مامورت ها انتخاب می کند که هم گوش به
فرمان و هم کاردان باشند. او مثلا می تواند به وزیر خارجه خود بگوید «چین بد
است » و یا «پوتین خوب است» . پس از آن تا زمانی که وزیر خارجه اش چین را بد و
پوتین را خوب بداند کاری با او ندارد، تا وقتی که زمان «معامله» فرا برسد و او
به عنوان بهترین معامله گر ممکن پشت فرمان هدایت می نشیند.
بدون شک ایران برای دونالد ترامپ در دسته «بد» ها قرار دارد و او برای به کرسی
نشاندن اراده خود فردی به نام «مارکو روبیو» را انتخاب کرده است که بزودی وزیر
امور خارجه او، و البته ایالات متحده آمریکا، خواهد بود.
سناتور «مارکو روبیو» یک سیاستمدار بشدت جدی، کاردان و آگاه به مسئل سیاسی روز
آمریکا و جهان است. او خود فرزند یک زوج مهاجر کوبایی و فراری از چنگال جهنم
کمونیستی فیدل کاسترو است و شرایط مردم اسیر در چنگال دیکتاتورها را از نزدیک
حس کرده است.
مارکو روبیو که ۵۳ سال دارد
بهعنوان یک سیاستمدار «بشدت تندرو» در برابر چین، ایران، کوبا و ونزوئلا
شناخته شده است.
توجه به بیانات مارکو روبیو در رابطه با ایران در جلسه پرسش و پاسخ سنای آمریکا
می تواند تا حدود زیادی ترسیمگر رویکرد آینده او و دولت دونالد ترامپ در رابطه با ایران باشد.
مارکو روبیو
«بهندرت میتوان کشوری را یافت که شکاف میان مردم و حکومتی که آنها را اداره
میکند، به اندازه ایران بزرگ باشد.
این واقعیتی است که باید مکرراً بیان شود
»
سناتور روبیو، و از ساعت ۱۲ ظهر روز دوشنبه وزیر امور خارجه جدید آمریکا، در
جلسه پرسش و پاسخ سنای آمریکا در پاسخ به پرسشی در مورد دیدگاههایش پیرامون جمهوری اسلامی ایران گفت: «من
دربارهٔ روحانیون تندرو شیعه صحبت میکنم، نه مردم ایران. مردم ایران متعلق به
تمدنی کهن و فرهنگی غنی هستند که به پیشرفتها و دستاوردهای خود افتخار زیادی
میکنند. آنها به هویت و میراث ایرانی و پارسی خود بسیار افتخار میکنند.»
او افزود: «بهندرت میتوان کشوری را یافت که شکاف میان مردم و حکومتی که آنها
را اداره میکند، به اندازه ایران بزرگ باشد. این
واقعیتی است که باید مکرراً بیان شود.»
نامزد کوبایی تبار تصدی مقام وزارت خارجه دونالد ترامپ در جلسه پرسش و پاسخ سنا
همچنین بیان داشت: «روحانیونی که بر ایران حکومت میکنند، به هیچوجه نمایندهٔ
مردم این کشور، تاریخ آن و سهم بزرگی که در پیشرفت بشریت داشتهاند، نیستند.
این نکتهای است که باید همواره بر آن تأکید کنیم.»
او در نشست کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت: «قدرت آمریکا در
دور نخست ریاستجمهوری ترامپ یک عامل بازدارنده برای دشمنان ما بود و به ما
اهرمی قوی در دیپلماسی داد. جنگ جدیدی رخ نداد، داعش از بین رفت، سلیمانی کشته
شد، پیمان تاریخی ابراهیم متولد شد و در نتیجه، آمریکاییها امنتر شدند.»
سناتور روبیو همچنین با اشاره به تفاوت قائل شدن میان مردم و
حکومت ایران گفت: «اجازه دهید به روشنی بگویم وقتی از ایران صحبت می کنم،
منظورم ملاهاست؛ نه مردم ایران که از فرهنگی کهن و غنی برخوردار است.»
وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید
کرد که «هیچ حکومتی جز جمهوری اسلامی وجود ندارد که به مدت چند سال در پی ترور
رئیس جمهور و وزیر خارجه یک کشور دیگر باشد.»
سناتور روبیو همچنین تأکید کرد که «جمهوری اسلامی تلاش کرد تا دونالد ترامپ،
رئیسجمهوری منتخب و مقامات او را ترور کند» و افزود: «این چیزی است که با آن
روبرو هستیم ولی همواره باید میان مردم ایران و رهبران این کشور تمایز قائل
شویم.»
مارکو روبیو در آخر با اشاره به موضوع مذاکرات هستهای ایران با طرفهای اروپایی
گفت که «تحت هیچ شرایطی نباید به ایران اجازه داده شود که منابع خود را برای
حمایت از تروریسم، توسعه تواناییهای نظامی تهدیدآمیز، و بیثبات کردن
همسایگانش به کار گیرد.»
مارکو روبیو در رابطه با آتش بس غزه نیز گفته است: «اسرائیل باید تک تک اعضای
حماس را نابود کند».
این بیانات حداقل نشان می دهد که چه کسانی باید در چهار سال پیش رو بیش از همه
نگران باشند.
در رابطه با ایرانیان اما شاید متن ترانه مورد علاقه دونالد ترامپ برای
رقصیدن چندان بی مسمی نباشد:
ای مرد جوان، غمگین نباش
خودت را
از
زمین بلند کن
ای مرد جوان، نیازی به غمگین بودن نداری
تو در شهر جدیدی هستی
برایت همیشه جایی وجود دارد
اگر خمیر زیادی برای پختن نان نداری، بمان
و باور دارم که راه های زیادی را برای اوقاتی خوش پیدا خواهی کرد
ای مرد جوان، تو میتوانی به همه رویاهایت برسی
اما باید یک چیز را بدانی
هیچ مردی این کار را به تنهایی انجام نمی دهد
پس غرورت را بر روی طاقچه باقی بگذار، و به سویش برو
*******
مقالات منتشر شده در استکهلمیان از میان مطالب ارسالی خوانندگان سایت انتخاب
شده و بازتاب دهنده نظرات وب سایت استکهلمیان نیست.
مراسم تحلیف دونالد ترامپ (ادای سوگند رئیس جمهوری) که برای ساعت ۱۲ ظهر
واشنگتن (۶ بعدازظهر سوئد) برنامه ریزی شده است به صورت زنده از ساعت ۴
بعدازظهر روز دوشنبه ۲۰ ژانویه از کانال ۱ تلویزیون اس و ت سوئد پخش خواهد شد.
پیشبینی شده که سرمای هوا در روز تحلیف دونالد ترامپ به کمتر
از ۱۰ درجه زیر صفر سقوط کند و ترامپ برای جلوگیری از آزار حاضرین که باید
ساعتهای متمادی در هوای سرد باشند، مراسم را به فضای داخلی کنگره منتقل کرده
است.
پیش از او،
در تحلیف دور دوم ریاستجمهوری رونالد ریگان در ژانویه ۱۹۸۵، یعنی ۴۰ سال پیش،
تحلیف در داخل عمارت کنگره برگزار شد.
دمای هوا در
روز دوشنبه نیز سردترین دما در ۴۰ سال اخیر خواهد بود.
استکهلمیان را در شبکه اجتماعی مورد علاقه خودتان دنبال کنید
اگر نظری در باره این مطلب دارید می توانید در زیر
آن را بیان کنید