آخرین بروز رسانی: ۲۹ اکتبر ۲۰۲۵

هنوز فرصتی در دنیا دارید, آیا "آرشیو سپید" خود را آماده کرده اید؟
استکهلمیان - مشکلاتی که بازماندگان یک فرد درگذشته پس از مرگ وی می بایست با آن دست و پنجه نرم کنند یکی دو تا و ساده نیستند. غم و اندوه از دست دادن یک عضو خانواده از یک سو و تطبیق زندگی با شرایط جدیدی که بوجود آمده از سوی دیگر بازماندگان را در تنگنای هر چه بیشتری قرار می دهد. چنانچه فرد درگذشته سرپرست و نان آور خانواده باشد فقدان وی تاثیر بازهم ملموس تری بر بازماندگانش برجای خواهد گذاشت.

از آنجائیکه  برای دیدن صبج روز بعد نیز تضمینی برای بشر وجود ندارد, بسیاری از  افراد آینده نگر در زمان حیاتشان به آینده بازماندگان خود می اندیشند و تلاش می کنند که پس از مرگشان زندگی را از طریق تنظیم یک "آرشیو سپید" کمی برای آنان راحت تر سازند. اقدامی که حتی خرجی ندارد اما زندگی را برای بازماندگان یک فرد درگذشته بمراتب آسان تر می سازد.
 
یکی از مشکلات بزرگی که پس از مرگ برای بازماندگان فرد درگذشته بوجود می آید عدم اطلاع از محل همه اسناد، دارایی ها، کلیدها، کدها، رمزهای مهم و همینطور قراردادهای حقوقی فرد و در نتیجه بلاتکلیفی  است. آیا متوفی دارای بیمه بوده؟ در این صورت چه نوع بیمه ای و با کدام موسسه؟ آیا برخی از اسناد و مدارک مهم شخص متوفی که خانواده پس از مرگ وی به آن نیاز فوری دارد در صندوق بانکی قرار داده شده؟ کدام بانک؟ کد و رمز و کلید  آن کجاست؟  آیا وصیت نامه ای از متوفی باقی مانده و در این صورت این وصیت نامه در کجا  قرار دارد؟ آیا فرد متوفی مایل بوده است به خاک سپرده شود یا اینکه سوزانده شده و خاکسترش به دست دریا سپرده شود؟ آیا متوفی مایل بوده در کشور دیگری به خاک سپرده شود و در اینصورت هزینه آن را در جایی به امانت گذاشته است.... و ده ها و بلکه  صدها علامت سوال دیگر که یافتن پاسخ برای آن در اوج غم و اندوه مستولی بر خانواده, اگر غیر ممکن نباشد چندان ساده نیست.
 
آرشیو سپید: آسان نمودن زندگی برای بازماندگان پس از مرگ
 
از آنجائیکه بسیاری از بازماندگان افراد درگذشته با این پرسشهای مهم روبرو می شوند, در سوئد به همه افراد در هر سن, هر وضعیت خانوادگی و یا هر میزان ثروت توصیه شده است که پاسخ این پرسشها را قبل از مرگ خود آماده سازند تا پس از مرگ خود زندگی را برای بازماندگانشان بمراتب راحت تر نمایند. به چنین برگه ای در سوئد اصطلاحا "آرشیو سپید" (ویتا آرکی وت) گفته می شود.

"آرشیو سپید" را نباید با وصیت نامه اشتباه نمود. "آرشیو سپید" تنها با هدف راحت تر کردن زندگی برای بازماندگان پس از مرگ مورد استفاده قرار می گیرد و رسمی نیست و قوت اجرایی قانونی ندارد. در مورد وصیت نامه و شرایط آن در مطلب قبلی در استکهلمیان توضیح داده شده است.
 
مرکز اطلاعات مهاجرین سوئد جهت راحت نمودن کار تهیه یک "آرشیو سپید" برای خوانندگان استکهلمیان فرم مخصوص و بسیار ساده  اما ارزشمندی را تهیه نموده است که افراد می توانند با صرف تنها چند دقیقه اطلاعات مهمی را در آن ثبت نموده و در محل مطمئنی به امانت بگذارند تا پس از مرگشان در اختیار بازماندگان قرار گیرد.

 استکهلمیان این فرم را جهت استفاده خوانندگان خود در سایت قرار داده است. اختصاص دقایقی  وقت جهت پر کردن این فرم و نگاهداری آن در محلی امن،  بازماندگانتان را در اوج اندوه  از شر بسیاری از مشکلات آسوده خواهد ساخت.
 
شما طبیعتا می توانید اطلاعات دیگری را نیز به میل خود به "آرشیو سپید" خود اضافه کرده و یا از آن کم کنید. برخی سوئدی ها حتی متن آگهی ترحیم, متن اطلاعات روی سنگ آرامگاه و یا حتی نوع آهنگ و ترانه ای را که مایلند در مراسم خاکسپاریشان نواخته شود را در "آرشیو سپید" خود درج می کنند.

هنگام نگارش «آرشیو سپید» خود به محدودیت ها و امکانات بازماندگانتان توجه کنید و آنها را در اوج اندوه دچار مشکلات و عذاب وجدان نکنید. برای مثال درخواست انتقال جسدتان از  سوئد به ایران کار چندان ساده ای برای بازماندگان نیست. اگر چنین درخواستی برایتان مهم است هزینه آن را پرس و جو کرده و سپس در محلی که در آرشیو سپید خود مشخص کرده اید به ودیعه بگذارید.

فراموش نکنید که به اعضای خانواده (و یا فرد مورد اطمینان دیگری)  اطلاع دهید که دارای "آرشیو سپید" هستید و همچنین محل نگاهداری آن  را به اطلاع  وابستگان نزدیک و افراد مورد اطمینان خود برسانید.
 
فرم نمونه یک آرشیو سپید: بازماندگان عزیزم, در این محل همه اطلاعاتی که در زمان نبودم لازم دارید موجود است


امید است که اطلاعات و راهنمائیهای بالا بتواند روزی از غم انگیز ترین و دردآورترین روزهای زندگی, اندکی از بار سنگین مسئولیتی که بر دوش بازماندگان یک انسان راهی ابدیت قرار می گیرد بکاهد.

اگرچه انسانهایی نیز در جهان ما  وجود دارند که به درجه ای از فرهیختگی و تکامل می رسند که نه تنها از مرگ هراسی ندارند, بلکه آن را آرامش می پندارند و با آغوش باز به استقبالش می روند.

 فریدون مشیری بی شک یکی از اینگونه انسانها بود. شعر زیبای فریدون مشیری تحت عنوان "چرا از مرگ می ترسید" را بعنوان حسن ختام این بخش از سلسله مقالات استکهلمیان  تقدیم خوانندگان گرامی استکهلمیان می کنیم.

فریدون مشیری / چرا از مرگ می ترسید
چرا از مرگ می ترسيد؟
چرا زين خواب جان آرام شيرين روی گردانيد؟
چرا آغوش گرم مرگ را افسانه می دانيد؟

مپنداريد بوم نااميدی باز
به بام خاطر من می كند پرواز
مپنداريد جام جانم از اندوه لبريز است
مگوييد اين سخن تلخ و غم انگيز است

مگر می, اين چراغ بزم جان, مستی نمی آرد؟
مگر افيون افسون كار
نهال بيخودی را در زمين جان نمی كارد؟
مگر اين می پرستی ها و مستی ها
برای يك نفس آسودگی از رنج هستی نيست؟
مگر دنبال آرامش نمی گرديد؟
چرا از مرگ می ترسيد؟
كجا آرامشی از مرگ خوش تر كس تواند ديد؟

می و افيون فريبی, تيزبال وتند پروازند
اگر درمان اندوهند، خماری جانگزا دارند
نمی بخشند جان خسته را آرامش جاويد
خوش آن مستی كه هشياری نمی بيند
چرا از مرگ می ترسيد؟
چرا آغوش گرم مرگ را افسانه می دانيد؟

بهشت جاودان آنجاست
جهان آنجا و جان آنجاست
گران خواب ابد، در بستر گلبوی مرگ مهربان، آنجاست

سكوت جاودانی پاسدار شهر خاموشی ست
همه ذرات هستی، محو در رويای بی رنگ فراموشی ست

نه فريادی، نه آهنگی، نه آوايی
نه ديروزی، نه امروزی، نه فردايی
زمان در خواب بی فرجام
خوش آن خوابی كه بيداری نمی بيند

سر از بالين اندوه گران خويش برداريد
در اين دوران كه از آزادگی نام و نشانی نيست
در اين دوران كه هرجا هركه را زر در ترازو, زور در بازوست
جهان را دست اين نامردم صد رنگ بسپاريد
كه كام از يكدگر گيرند و خون يكدگر ريزند
درين غوغا فرو مانند و غوغاها برانگيزند

سر از بالين اندوه گران خويش برداريد
همه بر آستان مرگ, راحت  سر فرود آريد
چرا آغوش گرم مرگ را افسانه می دانيد ؟
چرا زين خواب جان آرام شيرين روی گردانيد؟
چرا از مرگ می ترسيد؟

با سپاس از: مرکز اطلاعات مهاجرین سوئد
تلفن تماس:

 
www.immigrantinfo.se :وب سایت

استکهلمیان را در شبکه اجتماعی مورد علاقه خودتان دنبال کنید

اگر نظری در باره این مطلب دارید می توانید در زیر آن را بیان کنید
 

www.stoc
© 2025 Stockholmian. All rights reserved.
تمامی حقوق برای استکهلمیان محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از استکهلمیان در رادیو, تلویزیون و مشابه آن با ذکر واضح "استکهلمیان دات کام" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی یک مطالب از استکهلمیان در سایتهای اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل کلیک به آن مطلب در استکهلمیان مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "استکهلمیان دات کام" بعنوان منبع مجاز است.



 


 

Stockholmian
استکهلمیان استکهلم سوئد